DREPTURILE SI OBLIGATIILE PACIENTILOR
​
Drepturile pacienţilor
​
Drepturile pacienţilor sunt reglementate de Legea nr.46/2003 şi Normele de Aplicare prin OrdinulMinisterului Sănătătii Publice nr. 386/2004;
-
PacienÅ£ii au dreptul la îngrijirile medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, financiare ÅŸi materiale ale unităţii;
-
Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană fără nici o discriminare;
1. Dreptul pacientului la informaţia medicală
-
Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum ÅŸi la modul de a le utiliza;
-
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de serviciide sănătate;
-
Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării;
-
Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a planului de tratament propus, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra riscurilor generale de neefectuarea tratamentului şi nerespectarea recomandărilor medicale, precum şi cu privire la datele despre diagnostic şi prognostic;
-
Pacientul are dreptul de a decide dacă doreÅŸte sau nu să fie informat în cazul în care informaÅ£iile prezentate de către medic i-ar cauza suferinţă psihică;
-
InformaÅ£iile se aduc la cunoÅŸtinÅ£a pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate; în cazul în care pacientul nu cunoaÅŸte limba română, informaÅ£iile i se aduc la cunoÅŸtinţă în limba maternă ori în limba pe care o cunoaÅŸte sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare;
-
Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat despre situaÅ£ia sa medicală ÅŸi de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său;
-
Rudele şi prietenii pacientului pot fi informaţi despre evoluţia investigaţiilor, diagnostic şi tratament, dar numai cu acordul pacientului;
-
Pacientul are dreptul să solicite ÅŸi să primească, la externare, un rezumat scris al investigaÅ£iilor diagnosticului, tratamentului ÅŸi îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării;
2. Dreptul pacientului privind procedurile medicale de recuperare
-
Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o procedura din planul de recuperare asumându-ÅŸi, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinÅ£ele refuzului sau ale opririi planului de tratament trebuie explicate pacientului;
-
Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimţământul său, cu excepÅ£ia cazurilor în care imaginile sunt necesare dignosticului sau tratamentului ÅŸi evitării suspectării unei culpe medicale;
3. Dreptul la confidenţialitatea informaţiilor şi viaţa privată a pacientului
-
Toate informaÅ£iile privind starea pacientului, rezultatele investigaÅ£iilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul sau datele personale sunt confidenÅ£iale, chiar ÅŸi după decesul acestuia. InformaÅ£iile cu caracter confidenÅ£ial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îÅŸi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres. În cazul în care informaÅ£iile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaÅ£i, implicaÅ£i în tratamentul pacientului, acordarea consimţământului este obligatorie.
-
Pacientul are acces la datele medicale personale.
-
Orice amestec în viaÅ£a privată, familială, a pacientului este interzis, cu excepÅ£ia cazurilor în care această imixtiune influenÅ£ează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate ÅŸi numai cu consimţământul pacientului.
-
Sunt considerate excepÅ£ii cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.
4. Drepturile pacientului la tratament si îngrijiri medicale
-
În cazul în care centrul de recuperare este obligat să recurgă la selectarea pacienÅ£ilor pentru anumite tipuri de tratament, care sunt disponibile în număr limitat, selectarea se face numai pe criterii medicale.
-
Intervenţiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă există condiţiile de dotare necesare şi personal cu competenta corespunzătoare.
-
Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material ÅŸi de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale.
-
Personalul medical sau nemedical din unităţile sanitare nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiuni pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată legale din cadrul unităţii respective.
-
Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue până la ameliorarea stării de sănătate .
Obligatiile pacienţilor
1. Să respecte regulile ce se aplică în centru;
2. Să păstreze ordinea, liniÅŸtea ÅŸi curăţenia în centru;
3. Să respecte programul de vizite şi de masă precum şi circuitele funcţionale din centru;
4. Să nu deterioreze bunurile din centru;
5. Să respecte indicaţiile terapeutice ale medicului pe perioada internării;
6. Să nu părăsească centrul fără aprobare pentru probleme extramedicale; în cazul în care are drept de învoire să nu depăşească timpul care i-a fost acordat;
7. Să păstreze ÅŸi să predea în bune condiÅ£ii echipamentul de centru ÅŸi lenjeria de pat primite pentru ÅŸederea în centru;
8. Se interzice complet fumatul in incinta centrului avand in vedere prevederile Legii nr. 349/2002 art. 3, alin.11. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 100– 500 RON.